Právní předpisy
– Zákoník práce
– Nařízení vlády č. 201/2010 Sb.
Při vzniku pracovního úrazu vnikají povinnosti podle § 105 zákoníku práce jak zaměstnavateli, tak i zaměstnanci podle § 106 odst. 4 písm. h) téhož zákona.
I) Povinnosti zaměstnance:
- bezodkladně oznámit nadřízenému vedoucímu zaměstnanci svůj pracovní úraz, pokud mu to jeho zdravotní stav dovolí
- bezodkladně oznámit pracovní úraz jiného zaměstnance, popřípadě úraz jiné fyzické osoby, jehož byl svědkem, a spolupracovat při objasňování jeho příčin
II) Povinnosti zaměstnavatele:
- provést neodkladné úkony (první pomoc, zabránění dalším škodám)
- zajistit místo úrazu
- ohlásit úraz
- vyšetřit příčiny a okolnosti vzniku pracovního úrazu – za účasti zaměstnance (jestliže je to možné vzhledem k jeho zdravotnímu stavu), příslušného odborového orgánu nebo zástupce BOZP
- evidovat pracovní úraz, i když jím nebyla způsobena pracovní neschopnost delší než 3 kalendářní dny (popř. žádná pracovní neschopnost)
- vést o pracovním úrazu dokumentaci – dle nařízení vlády č. 201/2010 Sb.
- odeslat vyplněný záznam o úrazu – odeslat postiženému zaměstnanci, oblastnímu Inspektorátu práce, zdravotní pojišťovně, Policii ČR (při smrtelném úrazu) za podmínek stanovených v nařízení vlády
- přijmout opatření